Tvåspråkig förskola:
vårt arbetssätt och inspiration
Vi är en tvåspråkig förskola och hos oss möter barnen både svensktalande och engelsktalande pedagoger i sin egen grupp. Genom att kontinuerligt lyssna till både svenska och engelska bygger barnen snabbt upp en förståelse för båda språken. Vi arbetar utifrån metoden 'en pedagog – ett språk', där varje pedagog använder ett specifikt språk, vilket skapar en tydlig och konsekvent språkmiljö för barnen.
Utifrån läroplanens mål stöttar vi alla barns hemspråk. Pedagogerna använder tillsammans med barnen enkla hälsningsfraser, räkneramsor och sånger på samtliga språk som talas i barngruppen.
Pedagogerna planerar för språkstimulerande aktivieter utifrån metoderna Bornholmsmodellen och Jolly phonics. Vi använder oss också av mycket sång och musik. Vi använder även TAKK, tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.
Vi inspireras av både Reggio Emiia och Maria Montessoris tankar. Vi tror att barn har hundra språk och att de på förskolan ska få möjligheten att uttrycka sig på olika sätt genom skapande, lek och experimenterande.
Vi använder oss av pedagogisk dokumentation och reflekterar regelbundet tillsammans med barnen. Våra klassrum har tydlig dokumentation uppsatt över barnens lärande och våra olika projekt.